Vintertur Hemsedal.
I uke fem skulle vi gå over
Hemsedalsfjellet. Plan A var å gå fra Breidstølen til Dokkstølen. Fra
Dokkstølen følge veien ned til skitrekket for så å ta bussen hjem fra Hemsedal
sentrum.
Et av hovedmålene for turen var å
få bedre kjennskap til organisering av gruppen under forflytning.
Eksempelbilde fra planleggingsfasen. (Foto: Helle, Andreas) |
”Nitid planlegging og erfaring
kalles hell, sleiv og
uforberedt kalles uhell.” – Amundsen.
Å holde gruppen samlet til enhver
tid er normal tur norm.
For å underordne oss dette er det
viktig at vi som veiledere sammen meg gruppen tar stilling til de ulike
oppgavene.
Disse oppgavene kan blant annet
handle om forflytting.
Tid og distanse.
Vi skal holde en fart på cirka 2-4 km/h. i jevnt kupert terreng med normal oppakning.
Det forutsetter at vi går jevnt og trutt. Stopp i forbindelse med orientering er da ikke iberegnet. Situasjonsbestemt læring legger jo opp til at vi skal gripe situasjoner som oppstår underveis og gjerne diskutere disse så litt stopper underveis må man regne med. Ytre påvirkninger som vær- føreforhold, tyngde på opppakning og terreng vil også være avgjørende. Når det gjelder terrenget bør man legge til 20 minutter for hver 100 høydemeter man skal oppover.
Vi går 50 og tar 10 min hvile. Etter de første 10 min tar vi det som kalles for teknisk hvil. Her kan man regulere bekledning og sekk. Man bør helst prøve å unngå individuelle pauser. Oppfordr heller til å ha lett mat, snacks og drikke lett tilgjengelig i lommer på bekledningen. Midt på dagen bør man også ha en lengre matpause (Horgen, 2010).
Tid og distanse.
Vi skal holde en fart på cirka 2-4 km/h. i jevnt kupert terreng med normal oppakning.
Det forutsetter at vi går jevnt og trutt. Stopp i forbindelse med orientering er da ikke iberegnet. Situasjonsbestemt læring legger jo opp til at vi skal gripe situasjoner som oppstår underveis og gjerne diskutere disse så litt stopper underveis må man regne med. Ytre påvirkninger som vær- føreforhold, tyngde på opppakning og terreng vil også være avgjørende. Når det gjelder terrenget bør man legge til 20 minutter for hver 100 høydemeter man skal oppover.
Vi går 50 og tar 10 min hvile. Etter de første 10 min tar vi det som kalles for teknisk hvil. Her kan man regulere bekledning og sekk. Man bør helst prøve å unngå individuelle pauser. Oppfordr heller til å ha lett mat, snacks og drikke lett tilgjengelig i lommer på bekledningen. Midt på dagen bør man også ha en lengre matpause (Horgen, 2010).
Gruppen på tur. (Foto: Helle, Andreas) |
"Jeg tør si, vi elsket våre ski.
Vi klappet og skjælte dem hver gang vi spente dem på." -Amundsen.
Gruppevis.
Når man skal organisere en gruppe
under forflytning må man tenke på hva som er mest gunstig til enhver tid.
Er sikten god og man går på en lang
rekke vil ofte faste personer går i front mens noen vil alltid bli hengende
bakerst.
Om forholdene tillater det er det
da bedre å gå gruppevis. Da vil den enkelte turdeltaker få mer innflytelse på
oppgavene som gruppen møter på og må ta stilling til.
Rullering.
Gruppene kan også rullere ved hjelp
av en rulleringsordning. Da bytter gruppene på hvem som går fremst. Det krever
at gruppene er våkne og disiplinerte for at dette skal fungere optimalt.
Fordelene med dette er at alle gruppene får prøvd å orientere i front. Ingen
blir gratispassasjerer og naturopplevelsen er sterkere i front. Er det dyp snø kan rulleringen skje
hyppigere, da det er tyngre å gå i front å brøyte spor. Med tanke på å beholde overskuddet i gruppen er energibesparelse et viktig argument for å rullere. På kalde dager hvor snøen er dyp får alle også sjangsen til å holde en komfortabel og jevn kroppsvarme. Sikkerhetsmessig er det også en stor fordel at gruppen nesten alltid holdes samlet. Er det dårlig sikt kan den som går fremst få et overblikk over hele gruppen når vedkommende tråkker til siden for rullering. Man vil ofte støtte på endel innkjøringsproblemer med denne metoden. Noen mener kanskje den er for streng og boikotter, andre er distre og glemmer rulleringen. Andre føler at de har massevis av krefter og blir rastløs ved å gå i en gruppe. Men når ordningen blir innarbeidet ser de fleste fordelene ved den. Det er viktig at vi som veiledere gjør gruppens medlemmer oppmerksomme på hva som skjer dersom noen enkelt personer ignorerer rulleringsordningen (Horgen, 2010).
Dersom forholdene er krevende er
det naturlig at veilederne tar mer over føringen av gruppen. Det er da viktig å
kontroll både i front og bakerst i rekkene. En veileder kan for eksempel
plassere seg som fjerdemann i rekken og en veileder eller deltaker med ansvar
plasserer seg bakerst (Horgen, 2010).
Kilder:
Horgen, A. (2010).
Friluftsveiledning vinterstid. Oslo: Høyskoleforlaget.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar