Femunden – vinterorientering.
I uka før påske skulle vi dra ut på
”egenferd”.
En 5-dagers tur som skal
gjennomføres i nordisk stil med telt og uten lærere. Vi valgte selv hvor turen
skulle gå. Meg, Harald og Sondre bestemte oss for å gå i Femundsmarka. Etter en
lang biltur startet vi ved Synnervika (668 moh) klokken åtte på kvelden. Vi
hadde valget mellom å slå opp teltet i nærheten av bilen første natta eller
begynne å orientere oss i mørket inn i marka. Det er nettopp det dette
innlegget skal handle om; orientering. Jeg vil skrive kort om emnene
holdepunkter, ledelinjer og fanglinjer og litt om utstyret
vi bruker.
Å innøve ferdigheter innenfor
orientering i naturen tar tid å lære. Orienteringsferdigheter er en viktig
forutsetning for at man skal kunne ta sikre og våkne veivalg når man ferdes
ute.
Vinterorientering er enda
vanskeligere enn orientering i skog og fjell fordi snøen visker ut
holdepunkter
(Horgen, 2010).
Kart og kompass.
Det viktigste utstyret vi bruker når
vi orienterer er kart og kompass. GPS er et veldig bra supplement men man bør
ikke gjøre seg avhengig av teknologien, da batteriene lett lades ut og
satellittene kan svikte oss. Som veileder på vintertur bør man bruke kartserien
M711 som har målestokken 1:50 000 og ekvidistanse på 20 meter. Kartet bør hele
tiden oppbevares i en kartmappe for å skåne det mot vær og vind.
Kompasset bør være robust og ha et
klinometer slik at vi kan måle bratthet i terrenget
(Horgen, 2010).
![]() |
På stø kurs mot neste leirplass. (Foto: Helle, Andreas) |
Holdepunkter.
Når man orienterer må man hele
tiden lese kartet fremover og merke seg de terrengformasjonene som man kan
kjenne igjen. Disse formasjonene er sjekkpunkter, eller holdepunkt, som
fungerer som referanser på hvor vi er til enhver tid.
Holdepunkter som man kun ser på
kartet bør man skape en forventning til hvordan ser ut: Etter to kilometer krysser vi et vann, da skal det være en bratt
fjellhammer på vestsiden av oss.
Ved å skape et slikt bilde er man føre var i forhold til det
terrenget man beveger seg inn i. Det gir oss også flyt i orienteringen uten at
vi må stoppe og orientere for hver hundre meter. Dersom ikke bildet vårt stemmer med det vi ser i
terrenget må vi stoppe opp og spørre oss selv og gruppen noen spørsmål: Hva er det som ikke stemmer? Hvor er siste
faste holdepunkt? Har vi gått feil, eller må vi revurdere bildet vårt?
For å unngå å havne i en situasjon
hvor man har gått feil er det viktig å hele tiden innhente informasjon om
terrenget med alle sanser: Hva ser man,
hvilken retning går man, hvordan er terrenget, hvordan er været, hvor langt har
man gått, tid?
Med all denne informasjonen kan man
trekke viktige konklusjoner
(Horgen, 2010).
![]() |
Vel fremme ved leirplass. Et noe rotete bål men det gjelder å få middagen på bordet raskt! (Foto: Kvambekk, Sondre) |
Ledelinje og fanglinje.
I liket med holdepunkt er også en
ledelinje en terrengformasjon. Forskjellen er at det er en kjede av
terrengformasjoner som vi kan følge for å holde en bestemt retning. Det kan for
eksempel være vann, daler eller fjellformasjoner. Veiere og kraftlinjer
fungerer også utmerket som ledelinje. Høydekurver kan man også bruke som
ledelinje. Holde høyde, et uttrykk
som går ut på at man går i samme høyde til neste faste holdepunkt.
De samme terrengformasjonene som
man bruker som ledelinje kan man også bruke som fanglinje. Fanglinjer fungerer
som et oppfang som forteller oss hvor vi er. Skal man til et lite tjern og det
går en høyspentledning bak tjernet forteller denne oss at vi har gått for
langt. Kommer man fra sør og det går en sti inn til tjernet fra øst kan man gå
til stien og bruke denne som fanglinje.
Ledelinje og fanglinje er anbefalt
å benytte i både god og dårlig sikt. Man bør også bruke det i tillegg til marsjretning
og kompasskurs
(Horgen, 2010).
Bålkos i leir. (Foto: Helle, Andreas) |
![]() | |||||||||||||||||||||||
Også her bruker vi vann som ledelinje. (Foto: Helle, Andreas) |
![]() | |||
Utsikt over Femundsmarka. (Foto: Kvambekk, Sondre) |
Kilder:
Horgen, A. (2010).
Friluftslivsveiledning Vinterstid. Oslo: Høyskoleforlaget.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar