Veiledertur 7-9 oktober.
I dette innlegget vil jeg skrive om gruppedynamikk.
Når man er på tur med en gruppe vil man gå gjennom ulike
faser. Dette kalles gruppedynamikk. Ved å bevisstgjøre seg disse fasene vil man
som veileder kunne hvite hvilken lederstil som er best og mest hensiktsmessig å
bruke.
I pensumboken vår Effective Leadership in Adventure
Programming av Priest og Gass forklarer de gruppedynamikk ved å gå gjennom en
fem-trinns modell. Disse fem trinnene beskriver fasene en går gjennom med en
gruppe på tur; Forming, storming, norming, performing og adjouring (Priest & Gass, 2005) .
Forming – gruppa
møtes begynner å sortere oppgaver og relasjoner. Følelser knyttet til det å
være ny i en gruppe. Ulike bekymringer og det å være i tvil. Deleger oppgaver. Hva er mål for turen? Autokratisk lederstil.
Storming –
bekymringer og problem kan oppstå når man ser hvordan individene i gruppen
jobber. I denne fasen vil diskusjoner ofte kunne oppstå. Eks. ved leir dag en. Noen sitter seg ned. Noen grupper jobber sammen. Demokratisk lederstil.
Norming – gruppa
finne løsninger på problem som oppstår i forige fase. Gruppen begynner å
skjønne at den må samarbeide og ha litt mer fokus på oppgaven. Ulike regler og
rammer oppstår og gruppen finner metoder for å samarbeide. Abdikratisk lederstil.
Performing –
gruppa har funne ut at det er mest effektivt å jobbe sammen. Gruppa har gått
fra jeg-til-vi. Gruppen er mer oppgaveorientert enn relasjonsorientert.
Oppgaven står i fokus og hvordan løse den på best mulig måte. Abdikratisk lederstil.
Adjouring – kan være
en litt trist fase. Alt gruppen har jobbet mot går i oppløsning. Her må
veileder igjen inn å bruke en autokratisk lederstil. Fokus på oppsumering,
tilbakemeldinger og evaluering (Priest & Gass, 2005) .
Priest, S. og Gass, M.A. (2005). Effective Leadership in Adventure Programming. Human Kinetics.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar